Presentació
Les necessitats de les persones en l'espectre de l'autisme són les mateixes de qualsevol altre ésser humà: seguretat, comunicació, respecte, amor, diversió, desenvolupament personal, autorealització, influència en els altres, sentit de pertinència, validació, reconeixement, èxit, contribució a altres, etc., però tenen moltes més dificultats que la majoria per poder satisfer-les. Si una persona no té cobertes aquestes necessitats bàsiques, ja sigui per les dificultats personals, la falta de suport o les barreres que troba al seu entorn, el benestar físic, emocional i mental de la persona es veurà afectat, i una de les conseqüències serà la major probabilitat que apareguin conductes que ens preocupen com el resultat de l'esforç de la persona per cobrir aquestes necessitats humanes o com a expressió del seu malestar, inseguretat, por, enuig, frustració, vida empobrida, etc.
En aquest curs abordarem algunes de les principals estratègies per a facilitar i millorar la vida de l'alumnat en l'espectre de l'autisme, que a la vegada, disminuiran o eliminaran la presència de conductes problemàtiques: proporcionar un entorn segur i amigable, l'ensenyament d'habilitats a la persona, la comprensió i el suport per part de l'entorn, la cura de la salut física i el benestar emocional i mental.
Continguts
Comprendre per què es produeix la conducta problemàtica (2h i 30 min)
- Reaccions humanes basades en l'experiència de la persona.
- La major vulnerabilitat a la desregulació emocional de la persona autista en determinats contextos.
- Qui té el problema i què se sol considerar conducta problemàtica.
- Per què es produeixen i es repeteixen les conductes que ens preocupen.
- Estressors habituals en l'autisme.
- Diferents tipus de conductes problemàtiques.
- Descobrint els motius de la desregulació i les conductes problemàtiques.
- Quan la crisi ja s'ha desencadenat…
Estratègies proactives de suport a les persones i l'entorn (4h i 30 min)
- L'establiment de les relacions segures i de respecte amb adults i companys.
- Escoltar amb els ulls: la importància d'atendre a la comunicació no verbal de persones autistes i professionals.
- Entorns amigables i predictibles.
- Estratègies facilitadores de les transicions.
- Com donar suport sense anul·lar a la persona proporcionant oportunitats i experiències diverses.
- La vital necessitat de descans.
- Estratègies facilitadores per a l'elecció i la comprensió i seguiment de normes i comportaments esperats.
- Promovent la comunicació i el llenguatge per a cobrir les necessitats de la persona.
- Encerts i desencerts en el plantejament de demandes.
- Aprendre a tolerar millor les esperes.
A qui va dirigit
- Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, vetlladors, monitors i personal de l'àmbit escolar.
- Professionals sòcio-sanitaris: terapeutes ocupacionals, psicòlegs, logopedes, psicopedagogs, psiquiatres, metges, etc.
- Persones amb autisme i familiars i, en general, qualsevol persona interessada en millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA.
Aquest curs s'impartirà en castellà.
Durant els dies següents al curs es compartirà la presentació exposada i d'altres materials d'interès mitjançant un enllaç.
La ponent
MARLENE HORNA
Llicenciada en Psicologia Clínica i Social, Diploma d'Estudis Avançats i Màster en Atenció Primerenca per la Universitat de Santiago de Compostela. Durant varis anys va treballar realitzant diagnosi, intervenció, orientació i formació en la Unitat d'Atenció Primerenca de la Universitat de Santiago de Compostela. Continuà la seva labor professional com a orientadora tècnica en l'equip de l'associació ASPANAES i posteriorment a l'associació BATA. Actualment treballa de forma particular donant recolzament a persones amb TEA i a llurs famílies en els seus entorns naturals (escola, llar, comunitat). Té una àmplia experiència com a formadora en multitud de cursos promoguts per diverses associacions, institucions i universitats. Marlene Horna és autora de l'excel·lent llibre "Niños y niñas en el espectro del autismo. Comprensión y estrategias prácticas de apoyo educativo" (Editorial CCS, 2021)
On, quan i quant
Dia
Dissabte 14 de desembre de 2024
De 9,30 a 14 i de 15,30 a 18 hores (amb un descans a cada part)
Lloc
Universitat Pompeu Fabra
Campus de la Ciutadella de Barcelona
Preu net
85 €
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada