Presentació
Les persones amb TEA són un col·lectiu divers, la qual cosa implica uns suports diferents per a abordar les necessitats que tenim totes les persones.
En l'etapa educativa i en funció de les característiques de les persones ens anem trobant amb uns suports que estan orientats a facilitar la millor formació per a la vida adulta.
En aquest sentit començarem per definir les diferències entre pubertat i adolescència i algunes claus que ens ajudin a comprendre i a donar suport a les persones amb TEA en aquesta etapa de la vida que és comuna a totes les persones.
Partirem d'una revisió dels diferents suports en les diferents etapes educatives, el marc d'intervenció i l'orientació educativa, la importància de la secundària i l'orientació vocacional com a oportunitat d'incorporar els aprenentatges que permetran accedir a una ocupació o a un treball.
Per altra banda, hi ha aspectes importants en el desenvolupament de les persones com a potencials persones adultes que no només estan abordades en l'àmbit escolar, sinó que aspectes fonamentals com ara la vida independent, l'autodeterminació, l'estil de vida, l'amistat, els interessos culturals, etc., formen part d'aquest aprenentatge per a la vida adulta i que transcendeix l'escola i està en el pla del context de la família i la comunitat.
Aquest període que el Lou Brown planteja al seu llibre "Criteris de funcionalitat," des dels 13 anys en endavant, ha d'estar orientat no tant als aprenentatges que la persona no ha aconseguit superar sinó orientar aquesta etapa al que com a persona adulta necessitarà en un món complex, tecnològic, social, com a ciutadà al que s'ha d'ajudar a manejar-s'hi.
Prendre decisions implica coneixement i els joves d'avui en dia presenten dificultats per a decidir sobre el seu futur, desconeixen en gran part el món laboral i en algunes persones amb TEA, els seus interessos poden presentar una limitació que és necessari ajudar a mostrar i valorar altres oportunitats.
Una clau important és el de disposar d'un Pla de Trànsit a la Vida Adulta que doni suport a la persona amb TEA en aquesta etapa complexa com és l'adolescència en aprenentatges lligats a l'Autodeterminació, i autodefensa, participació social, sexualitat, resolució de problemes, etc.
Ser una persona implica accedir a una sèrie d'elements sociopsicològics que han de ser objectiu d'aquesta etapa i als quals s'hi va accedint a través d'aquesta transició.
En aquest procés de transició, han de ser personalitzats, cada persona és un món i la clau és acompanyar a les persones amb els suports precisos, perquè tots tenim les mateixes necessitats i el que ens diferencia són les necessitats en aquest procés que anomenem vida.
Continguts
- Evolució de paradigmes en la conceptualització dels suports
- Models d'intervenció
- Suports en l'etapa educativa per a persones amb TEA
- Marc d'intervenció
- Adolescència i TEA
- Programes de transició a la vida adulta
- Pla de treball personalitzat
- Què és el trànsit a la vida adulta
- Àmbits de desenvolupament de la vida adulta
- Reptes del trànsit a la vida adulta
- Models d'ocupació i treball
- Reflexió compartida
A qui va dirigit
- Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, i personal de l'àmbit escolar, ocupacional i comunitari.
- Professionals sociosanitaris: terapeutes ocupacionals, psicòlegs, logopedes, psicopedagogs, metges, etc.
- Persones amb autisme i familiars i, en general, qualsevol persona interessada en millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA.
Aquest webinar no es grava per protecció de les dades personals dels assistents i de la propietat intel·lectual de la ponent. Un cop finalitzat el curs es compartirà la presentació exposada. El webinar s'impartirà en castellà.
El ponent
Agustín Illera és una de les veus més autoritzades en el camp de l'autisme, no només per la seva gran experiència sinó també per la seva ètica de treball amb les persones amb autisme en defensa de la seva qualitat de vida i els seus drets, centrant-se sempre en la persona.
Diplomat en Magisteri, Llicenciat en Filosofia i Ciències de l'Educació, Màster sobre Desenvolupament Organitzacional i Director de temps lliure.
Des de 1987 ha desenvolupat la seva activitat professional a GAUTENA (Asociación de Padres y Familiares de Personas con Autismo de Guipúzcoa). A on ha estat des de mestre d'aula i després responsable educatiu del centre d'educació especial fins a responsable dels centres de dia i responsable de qualitat de l'associació.
On, quan i quant
Dia
Dimarts 16 de setembre de 2025
Horari de 18,30 a 20,30 hores
Lloc
Online en directe a través de la plataforma Zoom
Preu net
25 €
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada