ESTRATÈGIES PER A EDUCACIÓ INFANTIL
Les primeres definicions de l'autisme han anat evolucionant al llarg de les dècades, amb canvis que no han estat exempts de discussió i modificacions en la comprensió de les característiques de presentació i la naturalesa del desenvolupament del que s'ha consensuat anomenar Espectre de l'Autisme.
Allà on hi ha hagut menys debat és en la importància i l'impacte que té l'atenció precoç en el desenvolupament dels nens i nenes que presenten característiques que situen el seu desenvolupament dins de l'espectre de l'autisme.
La investigació sobre les trajectòries del desenvolupament ha proporcionat, en els darrers 20 anys, una gran quantitat de dades d'interès per abordar l'atenció precoç, en relació amb la precocitat amb què s'hauria d'iniciar, sobre quines àrees del desenvolupament caldria incidir més, així com amb quina intensitat seria recomanable fer-ho.
En aquest curs farem un recorregut pel coneixement actual de les formes de presentació de l'espectre de l'autisme, els senyals d'alerta, els mecanismes per valorar el risc de presentació de l'espectre de l'autisme, les eines de diagnòstic en etapes infantils, així com les metodologies i estratègies d'intervenció més recomanades actualment, amb especial èmfasi en la importància de combinar els suports professionals i familiars.
Precisament l'últim punt esmentat anteriorment, el de les estratègies d'intervenció, serà el que tindrà més pes dins del curs, amb la presentació d'exemples i situacions reals fruit dels anys de trajectòria professional en aquest camp.
Continguts
Detecció i Diagnòstic de l'Espectre de l'Autisme
- Estat actual del coneixement i trajectòries del desenvolupament
- Senyals d'alarma i detecció inicial: eines i ús en l'edat infantil
- Procés de diagnòstic: instruments, dificultats i orientació
Principals models d'intervenció en Atenció Primerenca i Espectre de l'Autisme
- Revisió de pràctiques basades en evidència d'eficàcia
- Objectius i estratègies d'estimulació de les àrees del desenvolupament: desenvolupament social i comunicatiu, desenvolupament d'habilitats d'imitació i joc, desenvolupament cognitiu i motriu
- Suports en contextos escolars/grupals
- Els suports familiars: aspectes de col·laboració
Ús d'estratègies de comunicació en el suport conductual positiu
- Anàlisi funcional de la conducta: comprenent-ne els motius
- Estratègies comunicatives per a l'aprenentatge de conductes alternatives a les conductes problemàtiques
A qui va dirigit
- Professionals de l'etapa d'educació infantil: mestres, educadors i personal de l'àmbit escolar.
- Altres professionals i familiars interessats en la temàtica del curs.
Un cop finalitzat el curs es compartirà la presentació exposada i una selecció d'amplis materials d'interès. El curs s'impartirà en castellà.
El ponent
Pedro Jiménez
Doctor en Psicologia per la Universitat de Salamanca. Llicenciat en Ciències de l'Educació i Pedagogia a la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat de La Laguna.
Màster en Integració de Persones amb Discapacitat. Organitzat per INICO i FEAPS. Facultat de Psicologia de la Universitat de Salamanca. Advanced Training in Denver Method, for toddlers with Autism. Mind Institute. Universidad California Davis.
- Terapeuta de persones amb autisme des de l'any 1996.
- Director Tècnic de l'Asociación Autismo Sevilla del 1998 al 2001.
- Director Tècnic de l'Asociación de Padres y Madres de personas con autismo de Tenerife (APANATE) des del març del 2002 fins a l'octubre del 2008.
- Consultor i formador en l'empresa C-PAS. Consultoria i Psicologia d'Organitzacions. Any 2008.
- Orientador Educatiu al Colegio La Salle San Ildefonso. Curs 2009-2010, aulas enclave.
- Consultor i assessor d'organitzacions de l'àmbit de la discapacitat intel·lectual en matèria de qualitat de vida i processos de qualitat en la gestió des del 2008.
- Formador en organitzacions a favor de les persones amb discapacitat intel·lectual i/o trastorns de l'espectre de l'autisme des del 1998 fins a l'actualitat.
- Formador d'AETAPI en cursos d'Especialització en Autisme.
- Assessor tècnic al centre San Juan de Dios Tenerife. Des de l'any 2018.
On, quan i quant
Dia
Dissabte 25 d'octubre de 2025
Horari de 9-14 i de 15-18 hores (amb pauses a cada bloc)
Lloc
Online en directe a través de la plataforma Zoom (places limitades)
Un dia abans del curs rebreu un enllaç que us donarà accés a la reunió.
Preu net
75 €
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada