Presentació
El mètode TEACCH (abreviatura en anglès de Tractament i Educació de Nens amb Autisme i Problemes de Comunicació relacionats) fou desenvolupat a la dècada de 1970 pel Dr. Eric Schopler. El TEACCH se centra en desenvolupar programes educatius per a la persona amb autisme en funció de les seves habilitats, interessos i necessitats. L'ensenyament estructurat és un dels seus pilars fonamentals. Quelcom diferent del mètode TEACCH és que es posa un èmfasi especial en fomentar els interessos i habilitats de cada persona, enlloc de concentrar-se només en solucionar els dèficits. Actualment, el programa TEACCH és conegut i aplicat en molts països del món, havent rebut nombrosos reconeixements internacionals.
L'objectiu principal del programa TEACCH és prevenir la institucionalització innecessària, ajudant a preparar les persones amb TEA per viure i treballar més efectivament a la llar, a l'escola i a la comunitat. Es posa èmfasi especial en els plans individualitzats per ajudar les persones amb TEA a conviure d'una manera més efectiva, reduint o eliminant els comportaments no desitjats. S'entrena els pares i docents a treballar amb llurs fills i estudiants per controlar els problemes de comportament i millorar les habilitats socials, de llenguatge i d'aprenentatge. D'aquesta manera, la persona amb TEA està preparada per a la seva ubicació a l'escola, en un taller protegit, en una feina amb recolzament, en una feina competitiva, en una llar compartida o en un altre marc de característiques comunitàries.
Metodologia
El curs està orientat a professionals i famílies que treballen en l'educació de les persones amb TEA.
Es treballarà fonamentalment sobre tècniques d'ensenyament estructurat (organització de l'espai físic, desenvolupament de sistemes de treball, ús d'estímuls visuals, sistemes de treball, de l'estructuració de l'ensenyament un-a-un, etc.).
Es proporcionaran eines per a l'aplicació eficaç del TEACCH i per a l'elaboració de dissenys individualitzats per a l'ensenyament d'habilitats que afavoreixin l'autonomia de la persona amb TEA.
Un cop finalitzat el curs, es lliurarà documentació de suport (documents, transparències, exemples d'imatges, materials de treball, etc.).
Continguts
- Introducció i context. Origen del moviment TEACCH, història i serveis que presta.
- Bases ideològiques i funcionals: filosofia, objectius fonamentals, principis i pautes generals d'intervenció.
- Comparació entre les tècniques educatives del TEACCH i les metodologies tradicionals.
- La cultura de l'autisme: la visió del TEACCH sobre les persones amb TEA.
- La piràmide TEACCH de l'ensenyament estructurat; tècniques específiques per a cada àrea:
- Estructura física o com organitzar l'espai.
- L' estructuració del temps. Com elaborar agendes i com evolucionen amb l'ús.
- Els sistemes de treball estructurats: l'ús poderós de les rutines.
- Estructuració visual personalitzada. Exemples de materials i ajudes visuals.
- Informació visual: claus per a fer visuals els aprenentatges. Fotos d'entorns reals, materials reals elaborats per professionals, etc.
- Aplicació de la metodologia TEACCH en les intervencions en comunicació, social, conducta i habilitats acadèmiques (lectura, matemàtiques, etc.).
A qui va dirigit
- Professionals educatius: mestres, professors, orientadors, educadors, i personal de l'àmbit escolar, ocupacional i comunitari.
- Professionals sociosanitaris: terapeutes ocupacionals, psicòlegs, logopedes, psicopedagogs, metges, etc.
- Persones amb autisme i familiars i, en general, qualsevol persona interessada en millorar la qualitat de vida de les persones amb TEA.
Un cop finalitzat el curs es compartirà la presentació exposada i una selecció d'amplis materials d'interès. El curs s'impartirà en castellà.
La ponent
Rosa Álvarez
Llicenciada en Psicologia clínica per la Universitat de Sevilla i Màster en discapacitat, integració i necessitats especials per la Universitat de Cadis.
La seva experiència laboral gira entorn de les persones amb TEA. Des del 2002 és Directora tècnica de la Federación Autismo Andalucía. Anteriorment fou Assessora tècnica i psicòloga de l'Asociación Autismo Sevilla, i Directora del CEE Ángel Rivière. Des del 2008 també és professora associada al Departament de psicologia evolutiva i de l'educació de la Universitat de Sevilla. Ha format part de varis grups d'investigació i és coautora de vàries publicacions i traduccions sobre TEA. Actualment també és Avaluadora de l'agència sanitària d'Andalusia.
On, quan i quant
Dia
Dissabte 18 d'octubre de 2025
Horari de 9-14 i de 15-18 hores (amb pauses a cada bloc)
Lloc
Online en directe a través de la plataforma Zoom (places limitades)
Un dia abans del curs rebreu un enllaç que us donarà accés a la reunió.
Preu net
75 €
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada